A0:  میزان مظلومیت امام علی علیه السلام
فضائل امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام
علی مع الحق والحق مع علی،لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار
درباره وبلاگ


سلام علیکم و رحمة الله و برکاته قال الله تعالی: ولایة علی ابن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی دوستی علی ابن ابیطالب (علیه السلام) قلعه من است پس هرکس وارد قلعه ام شود از عذابم در امان است. بخونید و حض کنید و به داشتن پیشوایی چون امیر المومنین حیدر کرار مولی الموحدین امام علی ابن ابیطالب علیه آلاف التحیة والثناء افتخار کنید. الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی ابن ابیطالب علیه السلام شکر مخصوص خداوندی است که ما را از دوستداران علی ابن ابیطالب علیه السلام قرار داد.
نويسندگان
یک شنبه 11 فروردين 1392برچسب:, :: 10:21 :: نويسنده : هیچی!

اعتراف عمر به آن كه: كل أحد افقه من عمر

و در بعضى وارد است‌ كه‌ عمر گفت‌: كُلُّ أحَدٍ أفْقَهُ مِنْ عُمَرَ «تمام‌ يكايك‌ مردم‌ از عمر داناتر و به‌ مسائل‌ شرعيّه‌ آشناترند» وا ين‌ جمله‌ را دوبار و يا سه‌ بار تكرار نمود.

و در بعضى موارد است‌ كه‌ بعد از اين‌ جمله‌ به‌ اصحاب‌ خود گفت‌: تَسْمَعُونَنِى أقُولُ مِثْلَ الْقَوْلِ فَلاَ تُنْكِرُونَهُ عَلَى حَتَّى تَرُدَّ عَلَى امْرَأةٌ لَيْسَتْ مِنْ أعْلَمِ النِّسَاءِ! «شما مي‌شنويد آنچه‌ را من‌ گفتم‌، و اشتباه‌ مرا نمي‌گيريد؛ تا كار به‌ جائى برسد كه‌ زنى كه‌ او داناترين‌ زنان‌ هم‌ نيست‌؛ بايد بر من‌ خرد بگيرد!»

و در بعضى اين‌ جمله‌ را عمر گفت‌ كه‌: إنَّ امْرَأةً خَاصَمَتْ عُمَرَ فَخَصَمْتُه‌ «زنى با عمر در مقام‌ محاجّه‌ به‌ پا خاست‌ و نزاع‌ كرد، و در استدلال‌ خود، عمر را به‌ زمين‌ زد؛ و بر او غلبه‌ كرد.»

و در بعضى وارد است‌ كه‌: كُلُّ أحَدٍ أعْلَمُ مِنْ عُمَرَ.

و در بعضى وَ كُلُّ النَّاسِ أفْقَهُ مِنْ عُمَرَ «تمام‌ مردم‌ از عمر دانشمندتر؛ و تمام‌ مردم‌ از عمر فقيه‌ترند.»(341) و در بعضى وارد است‌ كه‌: كُلُّ النَّاسِ أفْقَهُ مِنْ عُمَرَ حَتَّى رَبَّاتِ الْحِجَالِ؛ ألاَ تَعْجَبُونَ مِنْ إمَامٍ أخْطَأ وَامْرَأةٍ.صَابَتْ؛ فَاضَلَتْ إمَامَكُمْ فَفَضَلَتْهُ (فَنَضَلَتْهُ)!

«همگى مردمان‌ از عمر فقيه‌ترند؛ حتّى زن‌هاى پرده‌نشين‌ كه‌ در اطاقها و حجله‌ها پرورش‌ يافته‌اند. آيا در شگفت‌ نمي‌آئيد دربارة‌ پيشوائى كه‌ خطا كند؛ و زنى كه‌ صواب‌ كند؟! اين‌ زن‌ در دانش‌ و فضل‌ با امام‌ شما مفاخرت‌ نمود؛ و در مقام‌ غلبه‌ بر آمد؛ و بر او غالب‌ شد.»

و در بعضى وارد است‌: كُلُّ النَّاسِ أفْقَهُ مِنْ عُمَرَ حَتَّى الْمُخَدَّرَاتِ فِى الْبُيُوتِ.

«همگى مردمان‌ از عمر فقيه‌ترند، حتّى مخدّراتِ پشت‌ پرده‌ در خانه‌ها.»

حاكم‌ نيشابوريّ، طرق‌ اين‌ روايت‌ را كه‌ به‌ عمر منتهى مي‌شود؛ همانطور كه‌ در «مستدرك‌» خود ج‌ 2، ص‌ 177 گفته‌ است‌؛ در جزوة‌ بزرگى جمع‌آورى كرده‌ و گفته‌ است‌: سندهاى صحيحه‌ بر تواتر اين‌ خطبه‌ از عمر بن‌ خطّاب‌ دلالت‌ دارد و ذَهَبى در «تلخيص‌ المستدرك‌» گفتار حاكم‌ را تبثبت‌ و تقرير نموده‌ است‌ و خطيب‌ بغدادى در «تاريخ‌» خود ج‌ 3، ص‌ 257 با طرق‌ متعددى اين‌ حديث‌ را تخريج‌ و حكم‌ به‌ صحّت‌ آن‌ نموده‌ است‌.(342)

منبع



پيوندها


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 128
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

cache01last1451071793